Prošlo je više od godinu dana otkada je papa Franjo, na pitanje našeg Silvija Tomaševića, prvi put (otvoreno) progovorio o Međugorju. Rekao je tom prilikom da je objava odluke komisije Ruini, odnosno njegove, blizu. I godinu dana poslije odluku još ne znamo, a sutra (odnosno danas) se obilježava 35. godišnjica ukazanja takozvane međugorske Kraljice mira.

U Međugorju sam bila desetak puta i od tog prvog puta uvijek me zanimalo što je to Crkvi problematično i zašto još nije priznato kao svetište.

Što je to zbog čega su dva mostarska biskupa izrazila svoje ne vjerovanje u međugorske fenomene, a biskupi Jugoslavije 1991. izjavili da se na temelju dosadašnjih istraživanja “ne može ustvrditi da se radi o nadnaravnim ukazanjima i objavama“?

Istražujući međugorski fenomen par godina ubrzo mi je postala poznata zbrka koja okružuje priču oko “vidioca” i “ukazanja”. Upoznala sam detalje priče koji su me nemalo iznenadili i rastužili. Nakon pomnog proučavanja kod mene su više prevagnuli oni elementi koji govore protiv istinitosti ukazanja. Iznijet ću neke elemente ovdje i zanimljive priče u budućim objavama.


Norme o prosuđivanju navodnih ukazanja i objava koje je propisala Kongregacija za nauk vjere 1978. dok joj je prefekt bio kardinal Šeper navode pozitivne i negativne kriterije za prosuđivanje istinitosti navodnih ukazanja.

Također, 4 su kriterija kojima se treba voditi u procjeni autentičnosti ukazanja kako ih navodi isusovac Jean Galot, a prenosi knjiga Prijestolje mudrosti mostarsko-duvanjske biskupije [Galotov članak na talijanskom možete skinuti ovdje]: rijetkost odnosno iznimnost ukazanja, usklađenost poruka ukazanja s doktrinom, ljudska manipulacija tj. ponašanje vidioca i plodovi.

Rijetkost ukazanja

Ukazanja su, kao što znamo, iznimne pojave. U priznatom i poznatom marijanskom svetištu Lurdu, “Bezgrešno začeće” se Bernardici 1858. godine ukazala 18 puta, a 1917. u Fatimi “Gospa od krunice” trima pastirima Franji, Luciji i Jacinti samo 6 puta. Od šestero međugorskih vidioca, troje njih ima više manje dnevna ukazanja, troje jedno ukazanje godišnje (ali se i njima svakodnevno ukazivala u početku ukazanja).

U članku objavljenom na internetskim stranicama biskupije, biskup Perić je izračunao da su vidioci do tada (2007. godine) Gospu vidjeli više od 37 tisuća puta! U svom članku Galot navodi da “ukazanja koja bi kroz dosta dugo razdoblje učestala postajući dio svakodnevnog života vidjelaca težila pretvoriti kršćansku egzistenciju u viziju ili gledanje i da je oslobode od tame vjere“. Galot ističe da bi “takva učestalost bila motiv da se sumnja u autentičnost ukazanja“!

Štoviše, osim ovoliko ukazanja međugorskim vidiocima povjerene su i određene tajne. Oni sa svakodnevnim viđenjima imaju 9 tajni, a oni s godišnjim 10. Ukupno 57 tajni. U Lurdu nije bilo tajni, a u Fatimi je bila jedna tajna podijeljena na tri djela. Treba ovdje naglasiti da je sestra Lucija tajnu u potpunosti zapisala na 4 lista običnog papira i predala je svom biskupu na čuvanje, dok je Mirjana svoje tajne “na tajanstvenom predmetu veličine A4 papira koji nije zemaljskog podrijetla te se ne zna od kakve je tvari napravljen” i k tome neuništivom zapisala tajne (koje samo ona može vidjeti!) i predala ih ne svome biskupu već fra Petru Ljubičiću koji će u dogledno vrijeme, “tri dana prije najavljenih zbivanja” te tajne moći vidjeti i objaviti svijetu.

“– Eto, kad kucne čas – napominje fra Petar – na pergamentu će sadržaj prve tajne biti vidljiv i mojim očima, a poslije sedam dana i očima svih ostalih ljudi jer će prestati biti tajnom. Tako će se to ponavljati sve dok svijet ne dozna svih deset tajni i ono što će one donijeti.”

Usklađenost poruka s naukom Crkve

Posumnjati ćemo u istinitost ukazanja ako su poruke koje nadnaravna pojava šalje u suprotnosti s crkvenom naukom, potiču na neposlušnost ili kao što kaže Kongregacija za nauk vjere, kada bi se nadnaravnoj objavi dodali puki ljudski elementi i “čak poneku zabludu u naravnom redu”. A ovoga kod međugorskih ukazanja ima itekako. Ovdje ću navesti samo neke od njih.

16. IX. 81: “Opet je naglasila da će ostaviti znak samo da se još strpimo. Također im je rekla da ne trebaju moliti za se jer da ih je ona najbolje nagradila. Nek mole za druge”.

Kaže “Gospa” da vidioci ne moraju moliti za sebe. Štoviše, da im je njeno ukazanje nagrada. Zar nismo mi dužni pokajati se za svoje grijehe, činiti pokoru i moliti se za sebe a onda i za druge? I Isus je molio najprije za sebe.

16. XII. 81: “Viđenje. Jakiši i Vicki Gospa se ukazala ovaj dan dva puta. Najprije u Jakišinoj kući oko 16,00. Dok su svirali i pjevali (bilo je tu mladića i djevojaka) ona se smijala. Zatim je uzela nogu Ive Juričića i uzela mu plastični dio ispod potkoljenice, a pojavila se zdrava noga na istomu mjestu. Pri tomu je on osjetio da ga netko dira po glavi”.

Ovo se “Gospino čudo” uopće nije dogodilo!

27. VI. 82: “Na pitanje: Biskup se spotiče nad tim što si ti rekla da fr. Ivica Vego i fr. Ivan Prusina nisu krivi. Osjeća kao da ti nisi prava Gospa jer ne poštuješ odredbe poglavara. Hoćeš li nam objasniti svoj stav?” Odgovorila je: “Poglavare treba poštivati i slušati. Ali i oni prave pogreške; za njih se trebaju kajati i popravljati ih. Biskup, a još više oni koji ga na to potiču svojim stavom, škodi vjeri. Ja kod njih dvojice ne nalazim krivicu”.

19. XII. 1981. – Subota. Pitala sam za hercegovački problem, posebno na ono što se odnosi na Fra Ivicu Vego. Gospa je rekla, da je za ove nerede najkrivlji biskup Žanić, za Fra Ivicu Vegu rekla je, da on nije kriv, ali da Biskup ima svu vlast. Rekla mu je da ostane u Mostaru i da odatle ne ide.

Osim što se umješala u hercegovački slučaj i otvoreno se okrenula protiv biskupa Žanića u tom pitanju, međugorska je pojava točno računala koliko je ljudi bilo na misi određenog dana i savjetovala međugorce o gradnji hotela. “Gospa” je jednom prilikom izjavila i da su sve religije iste! Uskliknut ću s biskupom Žanićom “Gospe moja što od tebe čine!”.

Ponašanje vidioca i fratara

Međugorski su vidioci i njihovi duhovni voditelji godinama neposlušni svom mostarsko-duvanjskom biskupu. Zar neposlušnost predstavlja onu koja je kod navještenja odmah izrekla svoj fiat? Neposlušni su i pristaše ovog fenomena. Iako iz Zadarske izjave biskupa BKJ slijedi da privatna ili službena hodočašća nisu dopuštena jer pretpostavljaju auteničnost ukazanja, ona se svakodnevno događaju. I kada sam išla na službeni susret maturanata na Humac, bio je obavezan i posjet Međugorju. Nije tajna i da mnogi talijanski svećenici organiziraju hodočašća u međugorsku župu.

Sam se početak međugorskih ukazanja izgradio na lažima prvih vidjelica Mirjane i Ivanke. One su biskupu Žaniću priznale da u noći prvog ukazanja nisu tražile ovcu, već se sakrivale od roditelja kako bi zapalile cigaretu. A i dan danas se govori da su, kao i fatimski pastiri, išle za ovcama.

Kao negativan kriterij gore spomenuta Kongregacija navodi “teške nemoralne čine počinjene u vrijeme ili prigodom samoga događaja od strane subjekta i od njegovih pristaša”. Ja ću uključiti i one koje su se dogodile prije ukazanja jer su bitne za sagledati moral savjetnika “vidioca”. Prvi takav nemoralni čin dogodio se kada je Tomislav Vlašić “onaj koji po božanskoj providnosti vodi međugorske vidioce”, dok je boravio u mješovitoj redovničkoj zajednici u Zagrebu, napravio dijete redovnici Rufini. Nju je, kako se njegov čin ne bi otkrio, poslao u Njemačku kod jednog starijeg čovjeka. 1984. godine ta redovnica piše pismo biskupu Žaniću u kojoj moli da intervenira kod Vlašića kako bi se brinuo za dijete. Iako je u početku negirao, Vlašić je kasnije priznao da je on otac djeteta. U Italiji je potom s njemicom Heupel osnovao mješovitu zajednicu “Kraljice mira, potpuno smo tvoji…” O ovome više u nekom drugom postu -zamršena je to priča.

Danas Vlašić sa ženom koja se zove Stefania Caterina, pod krinkom fondacije “Utvrda Bezgrešne Međugorje” prodaje priču o nekakvom centralnom nukleusu, evangelizaciji niskog svemira i ukazanjima Isusa, arkanđela Mihaela i drugih. Čak se prošle godine, na obljetnicu, međugorska Gospa ukazala i Stefaniji Caterini! Znači li to da imamo i sedmog vidioca?!

Gore spomenuti Vego i Prusina otpušteni su iz franjevačkog reda. Vego, kojega je “Gospa” branila 13 puta u svojim porukama, je kao i Vlašić dobio dijete s redovnicom Leopoldom koja je u to vrijeme bila također smještena u Međugorju i oženio je. Prusina je izgleda preselio u Njemačku. Jozi Zovki, koji se s Gospom skupa ukazivao, zbog konstantnog neposluha oduzete su ovlasti ispovijedanja na području biskupija Mostar-Duvno i Trebinje-Mrkan. Iako su ga franjevački poglavari premjestili u Zagreb, on se i dalje vraća u Široki Brijeg i nevaljalo misi i ispovijeda.

Plodovi

Po plodovima možeš spoznati kakvo je stablo u korijenu, zar ne? Kada međugorske pristaše ističu plodove ovog fenomena uvijek spominju obraćenja, ispovijedi i hodočasnike. Hodočasnike koji usprkos upozorenjima i dalje dolaze pretpostavljajući tako autentičnost ukazanja. Da, njihova ih je vjera spasila i obratili su se. Vjera u Isusa i Mariju, ali ne nužno u međugorsku pojavu kao takvu. Istina je da se dobre se stvari događaju tamo, ali i u ostalim župama diljem svijeta.

Ali treba spomenuti i one trule plodove međugorske: više redovničkih zajednica živi i djeluje u župi u Međugorju bez dopuštenja crkvenih vlasti, u Međugorju izlaze bez crkvenog odobrenja glasila koja podržavaju autentičnost ukazanja i govore o svetištu. Hercegovački slučaj i dalje razara biskupiju; provode se nevaljale krizme u Čapljini i drugim zauzetim župama s starokatoličkim biskupima i fratrima bez ovlasti. Treba reći i da je Međugorju do sada nestalo i 9 hodočasnika. A o velikim svotama novca koje se tamo okreću neću. Barem za sada.


Što će Crkva s Međugorjem? Zar je važno ako se tamo događaju dobre stvari? Ako kuću gradiš na pijesku propast će. Ako svoju vjeru gradiš na vjerovanju u koje su upletene laži prva će je jača oluja srušiti.

Lokalni biskupi i biskupska konferencija jasno su izrekli svoj stav. Prije ili kasnije će to učiniti i Papa. Ma kakva njegova odluka bila, ja ću je poslušati. A do tada mi ostaje samo moliti.

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s