6 (nad)biskupija. 300 svećenika zlostavljača. Više od 1000 žrtava. Zastrašujuća je to statistika 1356 stranica dugog izvješća narodne porote američke države Pennsylvanije. Porota sastavljena od 23 člana dvije je godine radila na više od pola milijuna dokumenata iz dosjea 400 svećenika (dokumenti u dosjeima 100 svećenika su bili toliko šturi da porota nije mogla razaznati što se točno dogodilo pa ih nije uvrstila u izvještaj) predanih iz crkvenih arhiva uredu državnog tužitelja te saslušala svjedočanstva većine žrtava kao i više od 12 svećenika zlostavljača.

Izvješće otkriva ne samo brojeve i imena svećenika koji su zlostavljali djecu i mlade (najmlađa žrtva spomenuta u izvješću ima samo sedam godina), već i gnjusne detalje zločina koje su počinili. Od tisuća šokantnih priča, neke se ističu: one u kojima su svećenici koristili svoje poslanje i moć koju im je služba davala kako bi namamili dijete ili osigurali da nikome ništa ne kaže. Jedan se od zlostavljača pravdao time da je Božji instrument kada mu se žrtva suprotstavila, dok je drugi govorio ministrantima koje je zlostavljao da budu goli ispod misničkih haljina “jer Bog ne voli da se odjeća koju je čovjek napravio nosi do kože tijekom mise”. Neki su od njih čak stvorili i svoj predatorski krug unutar biskupije, a djeci koju su zlostavljali poklanjali zlatne križeve kako bi drugi predatori znali da su “sensibilizirani” na zlostavljanje, dok su neki među sobom dijelili pornografske slike dječaka koje bi slikali gole u pozi Krista na križu.

Pensilvanijska porota je došla i do šokantnih dokaza prema kojima su za mnoge od ovih svećenika biskupi i ključni ljudi u biskupiji ne samo znali već i ih i štitili. (Nad)biskupije su razvile i strategije koje je iz dokumenata identificirala jedinica za bihevioralnu analizu FBI-a; kao na primjer manjkave ili pristrane (nad)biskupijske istrage, premještaji umjesto zabrane služenja i ne prijavljivanje zločina policiji. Mnogi su biskupi ili samo premještali zlostavljače iz jedne župe u drugu ili bi ih poslali u institucije na “rehabilitaciju”, pa nakon nekog vremena vratili u službu.

Među svećenicima zlostavljačima našla su se i dvojica svećenika hrvatskog podrijetla. Pripadali su Hrvatskoj franjevačkoj kustodiji Svete Obitelji koja je dio Hercegovačke franjevačke provincije.

Fra Gregory Furjanić, navodi pensilvanijsko izvješće, služio je u župi Sv. Antuna Padovanskog u biskupiji Erie. Kako je pripadao čikaškim hrvatskim franjevcima, biskupija Erie vodila je minimalnu evidenciju o njemu. Prva optužba protiv njega podnesena je 2005. godine, a radilo se o prijavi događaja iz ranih 70-ih godina. Drugi prijavljeni događaj dogodio se negdje sredinom 80-ih, a dodatna istraga je pokazala da je prijava za taj događaj došla u biskupiju već 1990. “Biskupija je poslala Furjanića u Erie Ecclesia centar na [psihološko] savjetovanje, pa onda u Institut sv. Luke na dodatno savjetovanje. Njegov je slučaj potom proslijeđen Kongregaciji za ustanove posvećenog života i družbe apostolskog života” naglašava izvješće i dodaje da mu je 8. srpnja 1996. Kongregacija oduzela svećeničke ovlasti. Porota je, navode, tijekom istrage doznala i da je jedna od njegovih žrtava počinila samoubojstvo.

Na web stranici Hrvatske franjevačke kustodije, za Furjanića se može naći nekoliko podataka iako njegovog profila nema: da je zaređen 1980. godine, da je služio kao župni pomoćnik od 1981. do 1982. godine u župi Presvetog Srca Isusova u Chicagu te kao župnik župe Sv. Antuna Padovanskog u Sharonu, Pennsylvania što je u skladu s onim što je istraga porote navela.

 

furjanic
Slučaj Furjanić, izvješće pensilvanijske porote

 

Drugo ime navedeno u izvješću je ono Jerka Ivana (Jeromea Johna) Kučana. Prva prijava vezana uz Kučana stigla je u veljači 2005. godine kada je 39-godišnji muškarac napisao pismo biskupiji Erie. U pismu je naveo da je “neprikladan odnos s ocem Jerryjom” započeo 1974. godine u školi sv. Antuna kada mu je svećenik poklonio lančić s medaljicom sv. Kristofora. Kučan mu je rekao da počne služiti na misi prije nastave. Poslije mise bi se odvilo seksualno zlostavljanje. U pismu je napisao da bi s vremena na vrijeme čak bio pozvan sa sata u sobu na drugom katu dvorane gdje bi se susreo s Kučanom i “[franjevačkim] bratom u smeđem habitu” koji bi ga tada zlostavljali. Tadašnji biskup Trautman proslijedio je njegovo pismo tadašnjem kustosu Hrvatske kustodije fra Marku Puljiću. Također, četiri mjeseca poslije Puljić je poslano pismo od strane žrtvinog odvjetnika u kojem detaljno opisuje Kučanovo zlostavljanje (i zlostavljanje od strane neimenovanog fratra te navodi da je žrtva tada imala samo osam godina.

U siječnju 2007. godine, generalnom vikaru iste biskupije javila se žena čovjeka koji je služio kao ministrant u istoj župi sredinom 50-ih godina i koji je uz nekoliko svojih rođaka bio žrtva jednog od tadašnjih svećenika. U pismu je navela da je njezin muž počinio samoubojstvo 1993. godine nakon duge borbe s depresijom koja je bila rezultat zlostavljanja koje je doživio u sv. Antunu kao dijete. Navela je i da zna da su se i neki od drugih žrtava istog svećenika ubili. Generalni vikar je također proslijedio njezino pismo tadašnjem kustosu fra Puljiću. U srpnju iste godine, generalni vikar zabilježio je u arhivske dokumente da je razgovarao s fra Puljićem o Kučanu koji mu je potvrdio da je Kučan suspendiran 2005. kada je prva prijava primljena u biskupiju.

 

jerkokucan
Kućanov životopis na stranici Hrvatske franjevačke kustodije

 

zupasvantekucan
Popis župnika i župnih pomoćnika u župi sv. Antuna u Sharonu

Životopis Jeronima (Jerka) Kučana i dalje je objavljen na web stranici Hrvatske franjevačke kustodije iako je optužen za seksualno zlostavljanje maloljetnika. Njegovo se ime može pronaći i na popisu župnika i župnih pomoćnika u spomenutoj župi. Bio je župni pomoćnik od 1952. do 1954., a potom župnik od 1973. do 1977. godine.

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s